
در کنفرانس I/O 2025 که هفته گذشته در کالیفرنیا برگزار شد، گوگل از مجموعهای جدید از قابلیتهای خرید آنلاین مبتنی بر هوش مصنوعی رونمایی کرد. این قابلیتها شامل پرو مجازی لباس (Virtual Try-On)، پیگیری هوشمند قیمتها با هوش مصنوعی عاملمحور (Agentic AI)، و پنل تصویری جدید در حالت جستجوی هوش مصنوعی (AI Search Mode) هستند که با ترکیب قابلیتهای مدل هوش مصنوعی Gemini و پایگاه داده Shopping Graph گوگل، امکان دسترسی به بیش از ۵۰ میلیارد محصول را فراهم میکنند. قابلیت AI Mode که در ابتدا در ماه مارس به صورت آزمایشی در Search Labs عرضه شده بود، حالا قرار است به صورت عمومی در اختیار کاربران ایالات متحده قرار گیرد. به گفته گوگل، اگر کاربری به هوش مصنوعی بگوید که به دنبال یک کیف مسافرتی جذاب است، سیستم با درک نیاز بصری کاربر، مجموعهای از تصاویر و پیشنهادات خرید شخصیسازیشده را ارائه میدهد.
یکی از ویژگیهای جالب این خدمات جدید، امکان پرداخت خودکار از طریق Google Pay است. در این قابلیت، کاربر میتواند پس از انتخاب محصول، گزینه "Buy for Me" را فعال کرده تا هوش مصنوعی فرآیند پرداخت را بهصورت کامل انجام دهد. این قابلیت بهتدریج در ماههای آینده در آمریکا فعال خواهد شد. همچنین، ویژگی ردیابی قیمت محصولات با هوش مصنوعی، کاربران را از کاهش قیمتها یا پیشنهادات ویژه مطلع میسازد. ویژگی پرو مجازی لباس هماکنون فعال شده است. کاربران میتوانند با آپلود یک عکس از خود، لباسهای مختلف را از برندهایی مانند Anthropologie، Everlane، H&M و LOFT روی بدن خود بهصورت مجازی امتحان کنند.گوگل در بیانیه خود اعلام کرد: «ما باور داریم که هوش مصنوعی میتواند زندگی روزمره ما را – از جمله خرید کردن – هم سادهتر و هم جذابتر کند. منتظر قابلیتهای بیشتر در آینده باشید.»
بوهدان خومیچ، مدیر بخش تحقیق و توسعه در شرکت SoftServe، در گفتوگو با AI Business اظهار داشت که این نوآوری گوگل نمایانگر تغییر بزرگی در نحوه استفاده از هوش مصنوعی در خردهفروشی است. وی گفت: «قابلیتهایی مانند جستجوی بصری، تطبیق سبک شخصی و پرداخت خودکار نشان میدهند که شخصیسازی عمیقاً در مسیر تجربه کاربر وارد شده است.» به گفته خومیچ، این تحول ناشی از پیشرفت سریع در نحوه جمعآوری و استفاده از دادهها است و سایر شرکتها برای همسطح شدن با انتظارات کاربران باید همراستا با این فناوریها حرکت کنند. او تأکید کرد که داده دیگر فقط ابزاری برای تحلیلهای پشتیبانی نیست، بلکه بهصورت مستقیم بخشی از تجربه مشتری شده است. از نظر او، شرکتهایی که دادهها را هستهای از خدمات خود بدانند، مزیت رقابتی پیدا خواهند کرد.
وی سه اولویت اصلی برای بهرهگیری از ابزارهایی مانند AI Search، Try-On و پرداخت خودکار را چنین برشمرد:
1. ساختارمند و کامل بودن دادههای محصول؛
2. دسترسی لحظهای به دادههایی مانند موجودی کالا، قیمت و ترجیحات مشتریان؛
3. استفاده از زیرساختهای ابری مقیاسپذیر و سازگار با هوش مصنوعی.
در نهایت، خومیچ اشاره کرد که برای باز کردن تمام ظرفیتهای این ابزارها، خردهفروشان باید سیستمهای دادهای جزیرهای خود را یکپارچه کرده و بسترهایی فراهم کنند تا داده در تمام نقاط تماس مشتری در زمان واقعی قابل استفاده باشد.
منبع خبر: aibusiness
پاسخ :