آیا ویژگی AI Overview گوگل پایان سئو سایت ها را رقم خواهد زد؟

...

در سال‌های اخیر، به‌ویژه پس از تغییرات الگوریتم‌های گوگل، بسیاری از وب‌سایت‌های خبری و محتوایی با افت شدید ترافیک مواجه شده‌اند. ویژگی جدید گوگل به‌نام AI Overview (نمای کلی مبتنی بر هوش مصنوعی) این مشکل را دوچندان کرده است. این قابلیت که با هدف رقابت با ابزارهایی چون ChatGPT معرفی شده، خلاصه‌ای از پاسخ‌ها را با کمک مدل Gemini در بالای نتایج جستجو نشان می‌دهد، بدون اینکه کاربران نیاز به کلیک روی لینک‌ها داشته باشند.
این موضوع باعث کاهش چشمگیر بازدید از وب‌سایت‌ها شده است. طبق داده‌های Similarweb، ترافیک جستجوی سایت‌ها در فاصله آوریل ۲۰۲۲ تا آوریل ۲۰۲۵، حدود ۵۵٪ کاهش داشته است. حتی وب‌سایت‌های معتبری چون واشنگتن پست، نیویورک تایمز و هاف‌پست نیز با افت ترافیک جدی مواجه شده‌اند. در ماه مه، مدیرعامل Business Insider از اخراج ۲۱٪ از کارکنان خود به دلیل کاهش شدید بازدید خبر داد.

 

google AI Overview

 

مطالعات مرکز Pew Research نیز نشان می‌دهد تنها درصد کمی از کاربران پس از مشاهده خلاصه AI Overview، روی لینک اصلی کلیک می‌کنند. منابع اصلی معرفی‌شده در این خلاصه‌ها عمدتاً شامل ویکی‌پدیا، یوتیوب و ردیت هستند که همگی یا متعلق به گوگل‌اند یا وابستگی نزدیکی دارند. وب‌سایت 404 Media گزارش داد که یکی از مقالاتش درباره موسیقی تولیدشده با هوش مصنوعی، توسط AI Overview خلاصه شده ولی به آن لینک داده نشده بود. این موضوع باعث نگرانی از "دور باطل اطلاعاتی" شده است؛ جایی که هوش مصنوعی با استفاده از منابع ناقص یا تولیدشده توسط دیگر مدل‌های هوش مصنوعی، اطلاعات اشتباه یا سطحی تولید می‌کند.

 

google AI Overview

 

از سوی دیگر، تأثیر این ویژگی بر سئو نیز قابل‌توجه است. نرخ کلیک روی لینک‌های اول نتایج در جستجوهای دارای AI Overview به‌طور میانگین ۳۴.۵٪ کاهش یافته است. این یعنی حضور در صفحه اول گوگل دیگر مانند گذشته مؤثر نیست. با وجود این ضررها، درآمد گوگل از تبلیغات کاهش نیافته، بلکه در سه‌ماهه پایانی سال ۲۰۲۴، رکورد جدیدی ثبت کرده است. تنها از تبلیغات، درآمد گوگل به ۵۴.۲ میلیارد دلار رسیده؛ چرا که اکنون تبلیغات مستقیماً در کنار خلاصه‌های AI Overview نمایش داده می‌شوند. در نهایت، بسیاری از فعالان صنعت محتوا و رسانه، گوگل را متهم به تبدیل شدن از "موتور جستجو" به "موتور پاسخ" می‌دانند. این روند ممکن است مدل سنتی کسب‌وکار بر پایه تبلیغات را به‌طور کامل از بین ببرد، در حالی‌که گوگل همچنان سود می‌برد. در همین حال، فشارهای حقوقی از سوی وزارت دادگستری آمریکا نیز بر رفتار انحصارطلبانه گوگل افزوده شده است.

منبع خبر: euronews

نظرات 0

wave

ارسال نظر

wave
برای ثبت نظر ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید. ورود | ثبت نام

در آرتیجنس دنبال چی میگردی؟