
روز یکشنبه، گزارشی از ساوت چاینا مورنینگ پست نشان داد که به دلیل یک کلاهبرداری پیچیده با فناوری دیپ فیک، خسارت مالی قابل توجهی به دفتر یک شرکت چند ملیتی در هنگ کنگ به مبلغ 200 میلیون دلار هنگ کنگ وارد شده است. این کلاهبرداری یک نسخه دیجیتالی بازسازی شده از مدیر ارشد مالی شرکت را به همراه سایر کارمندان نشان داد که در یک تماس ویدئو به کارمندی دستور انتقال وجوه را میداد. با توجه به تحقیقات در حال انجام، پلیس هنگ کنگ جزئیاتی از اینکه کدام شرکت مورد کلاهبرداری قرار گرفته است را منتشر نکرد.Deepfakes تکنولوژی است که از ابزارهای هوش مصنوعی برای ایجاد ویدئوها و صوتهای جعلی بسیار متقاعدکننده استفاده میکند و چالشهای مهمی را برای افراد و سازمانها برای تشخیص محتوای واقعی از ساختگی ایجاد میکند. این کلاهبرداری اولین مورد از نوع خود در هنگ کنگ است که شامل مبلغ هنگفتی میشود که با استفاده از فناوری دیپ فیک انجام شده است. کلاهبرداران توانستند به طور قانع کنندهای ظاهر و صدای افراد مورد نظر را با استفاده از فیلمهای ویدئویی و صوتی در دسترس عموم جعل کنند. پلیس هنگ کنگ در حال حاضر در حال بررسی این پرونده است و هنوز گزارشی از دستگیری عوامل این کلاهبرداری ارائه نشده است. این کلاهبرداری در ابتدا با یک عملیات فیشینگ ساده شروع شد، زمانی که یکی از کارمندان بخش مالی شعبه هنگ کنگ این شرکت پیامی را دریافت کرد که یک پیام فیشینگ بود که از طرف مدیر ارشد مالی شرکت مستقر در بریتانیا بود و به کارمند بخش مالی دستور میداد تا یک تراکنش محرمانه را انجام دهند. علیرغم تردیدهای اولیه، کارمند مربوطه با حضور مدیر مالی و دیگر کارمندان در یک تماس ویدئویی گروهی به اندازه کافی متقاعد شد و 15 حواله به مبلغ 200 میلیون دلار هنگ کنگ را به پنج حساب بانکی مختلف هنگ کنگ انتقال داد.
دزدی با فناوری پیشرفته Deep Fake بر نگرانیها در مورد سوءاستفادهها از فناوریهای جدید هوش مصنوعی افزوده است که اخیراً به دلیل حوادثی مانند انتشار تصاویر جعلی تیلور سوئیفت، ستاره محبوب موسیقی پاپ، مورد توجه قرار گرفته است. در طول یک سال گذشته، کلاهبرداران از فناوری دیپفیک صوتی برای کلاهبرداری از افراد از جعل صوت عزیزان و نزدیکان و آشنایان آنها استفاده کردهاند. بارون چان شون چینگ، سرپرست ارشد پلیس هنگ کنگ، بر جدید بودن این نوع کلاهبرداری تأکید کرد و خاطرنشان کرد که این اولین مورد در هنگ کنگ بود که قربانیان در یک کنفرانس ویدئویی چند نفره فریب خوردند. پلیس نکاتی را برای تأیید صحت افراد در تماسهای ویدئویی ارائه کرد، مانند درخواست از آنها برای تکان دادن سر یا پاسخ به سؤالاتی که هویت آنها را تأیید میکند، بهخصوص زمانی که درخواست انتقال پول در میان باشد. راه حل بالقوه دیگر برای در امان ماندن از کلاهبرداریهای بزرگ از این دست در محیطهای شرکتی، تجهیز هر کارمند به یک جفت کلید رمزگذاری شده است که با امضای کلیدهای عمومی در جلسات حضوری میتواند اعتماد ایجاد کند. از این کلیدهای امضا شده میتوان برای احراز هویت افراد در جلسه استفاده کرد. علاوه بر این، پلیس هنگ کنگ قصد دارد سیستم هشدار خود را که سیستم پرداخت سریعتر (FPS) را پوشش میدهد را تقویت کند تا شامل هشدارهایی برای تراکنشهای مرتبط با کلاهبرداریهای شناختهشده باشد.
پاسخ :