
هوش مصنوعی را میتوان در کنار کاربردهای بیشمارش، برای دیدن جزئیات در تصاویری که از چشم انسان دور است و نمیتوان به راحتی آنها را شناسایی کرد آموزش داد. اخیراً یک شبکه عصبی هوش مصنوعی چیزی غیرمعمول در چهره موجود در نقاشی رافائل، نقاش معروف شناسایی کرده است. چهره مورد بحث در این نقاشی متعلق به سنت جوزف است. محققان مدتها در مورد اینکه آیا این نقاشی، نقاشی اصلی رافائل است و اینکه آیا واقعاً توسط او نقاشی شده یا خیر بحث کردهاند. برای نتیجهگیری در مورد منشأ یک اثر هنری به شواهد مختلفی نیاز است که به خاطر عدم دسترسی به این شواهد پاسخ به این سؤالات هم ممکن نیست؛ اما اخیراً روش جدیدی از تجزیه و تحلیل مبتنی بر الگوریتم هوش مصنوعی به روی کار آمده که میتواند با تجزیه و تحلیل ضربههای دست هنرمند در نقاشی، صاحب اثر را تشخیص دهد. محققان بریتانیایی و ایالات متحده این الگوریتم تجزیه و تحلیل را بر اساس نتایج کار یک استاد نقاشی ایتالیایی توسعه دادند. ریاضیدان و دانشمند کامپیوتر که در این تحقیق حضور داشته میگوید: با تجزیه و تحلیل ویژگیهای آثار رافائل الگوریتم تجزیه و تحلیل را آموزش دادیم تا الگوریتم بتواند سبک او را تا حد بسیار دقیقی تشخیص دهد، از ضربههای قلم مو، پالت رنگ، سایه زنی و هر جنبهای از کار این نقاش بزرگ. فرایندهای یادگیری ماشین معمولاً باید بر روی مجموعه وسیعی از نمونهها و دادهها آموزش داده شوند تا بتواند در تشخیص، دقیق عمل کند، چیزی که همیشه در مورد کار و زندگی یک هنرمند در دسترس نیست. در این مورد، تیم تحقیقاتی، معماری از پیش آموزشدیدهای را که توسط Microscoft به نام ResNet50 توسعه یافته بود را همراه با یک تکنیک یادگیری ماشین سنتی به نام ماشین بردار پشتیبان اصلاح کردند. قبلاً نشان داده شده بود که این روش در شناسایی نقاشیهای رافائل دارای دقت 98 درصدی است.
در حالی که تصور میشود مدونا، کودک و سنت جان در این نقاشی همگی به دست رافائل نقاشی شده است. ولی ظاهراً این موضوع در مورد سنت جوزف صدق نمیکند. محققان باور دارند که چهره سنت جوزف نسبت به سایر چهرههای موجود در قاب، کمتر کار شده است و ظاهراً این شخصیت در نقاشی به دست رافائل کار نشده است. Ugail یکی از محققین این مطالعه میگوید: زمانی که ما دلا روزا را به تنهایی آزمایش کردیم، نتایج قطعی نبود. بنابراین شروع به آزمایش تکتک قطعات کردیم و به این نتیجه رسیدیم که تمام شخیصت های موجود در نقاشی به غیر از جوزف هنر دست رافائل بوده است. جولیو رومانو، که یکی از شاگردان رافائل بود، ممکن است نقاش چهره چهارم بوده باشد؛ اما این به هیچ وجه قطعی نیست. این نمونه دیگری از فناوری مدرن است که اسرار نقاشیهای کلاسیک را آشکار میکند، این بار با هوش مصنوعی. به گفته کارشناسان، مدونا دلا روزا در سالهای 1518 تا 1520 روی بوم نقاشی شده است. در اواسط دهه 1800 بود که منتقدان هنری شروع به شک کردند که ممکن است همه این اثر هنری کار رافائل نبوده باشد. اکنون میتوان با اطمینان بالایی گفت که این ظنها به اثبات رسیده است.
پاسخ :