
پیشرفت سریع چین در فناوریهای هوش مصنوعی باعث شده است که شرکتهای بیشتری به پتانسیل بالای بازار در حوزه هوش مصنوعی پی ببرند. در این میان، حیوانات خانگی شبیهسازی شده هوش مصنوعی با ظاهرهای جذاب و دوستداشتنی به محبوبیت زیادی میان مردم چین دست یافتهاند. ژانگ یی، مدیرعامل موسسه تحقیقات iiMedia، بیان کرده است که نیازهای احساسی مردم و توانایی فناوریهای فعلی هوش مصنوعی، پتانسیل تجاری بیشتری برای تولید محصولاتی از این دست ایجاد کرده است. یک دانشجوی اهل پکن در دهه ۲۰ زندگیاش به نام ژانگ که علاقهمند به فناوری هوش مصنوعی است، اعلام کرد که حیوان خانگی رباتیک هوش مصنوعی به نام "بو بو" را خریداری کرده است. این محصول توسط شرکت Genmoor Technology توسعه یافته و او آن را به دلیل ظاهر بامزه و شباهتش به سگ واقعیاش انتخاب کرده است.
"بو بو" که با قیمت ۱۳۹۹ یوان (معادل ۱۹۳ دلار) در پلتفرم تجارت الکترونیک تائوبائو عرضه شده است، طی سه ماه گذشته بیش از ۳۰۰ واحد فروش داشته و امتیاز ۱۰۰ درصد مثبت از خریداران دریافت کرده است. این حیوان خانگی رباتیک توانایی ایجاد احساسات مختلف بر اساس تعامل با صاحب خود را دارد و صداهایی شبیه به حیوانات واقعی تولید میکند. با این حال، برای کودکان زیر سه سال مناسب نیست. ژانگ اظهار داشت که مزیت داشتن یک حیوان خانگی هوش مصنوعی در این است که نیازی به هزینههای اضافی برای غذا، دفع انگل و یا وقتگذاشتن برای پیادهروی ندارد. با این حال، او به محدودیتهای آن در تعامل و همراهی واقعی در مقایسه با حیوانات واقعی اشاره کرد. در سطح جهانی، محصول "موفلین" که توسط شرکتهای ژاپنی Casio و Vanguard Industries معرفی شده، پس از عرضه در نوامبر ۲۰۲۴ با تقاضای بالایی روبرو شد و در بسیاری از نقاط ژاپن به سرعت به فروش رفت.
در بازار داخلی چین، سری رباتهای چهارپا به نام BabyAlpha توسط شرکت چینی WEILAN تولید شده که بر چندمنظوره بودن، شخصیت هوش مصنوعی، یادگیری، کنترل از راه دور و گشتزنی خودکار تمرکز دارد. ژانگ یی پیشبینی کرده که در آینده امکانات بیشتری برای استفاده از فناوری هوش مصنوعی در این دسته از رباتهای فراهم خواهد شد. این رباتها میتوانند برای تمامی گروههای سنی کاربرد داشته باشند و حتی قابلیت تشخیص مشکلات بالقوه جسمی و روانی کاربران را نیز خواهند داشت.
منبع خبر: globaltimes
پاسخ :