
در سال ۲۰۲۵، استفاده از محصولات گوگل بهمعنای تعامل بیشتر با قابلیتهای هوش مصنوعی است. یکی از نمونههای جدید، قابلیت خلاصهسازی خودکار ایمیلها در اپلیکیشن Gmail برای اندروید و iOS است. پیش از این، کاربران باید روی گزینه «خلاصه این ایمیل» کلیک میکردند تا خلاصهای از محتوای پیام ایجاد شود، اما اکنون این فرایند بهصورت خودکار انجام میشود، مشروط به اینکه ایمیل طولانی باشد یا شامل چند پاسخ در قالب یک رشته مکاتبهای باشد. گوگل از مدل هوش مصنوعی Gemini برای تولید این خلاصهها استفاده میکند و آنها را بهصورت فهرستی از نکات کلیدی در بالای صفحه نمایش میدهد. این موضوع میتواند برای برخی آزاردهنده باشد، چون فضای مهمی از رابط کاربری را اشغال میکند؛ مشابه آنچه در نتایج جستجوی گوگل با «AI Overview» رخ میدهد. این خلاصهها در حال حاضر تنها برای ایمیلهای انگلیسی فعال شدهاند و تا ۱۵ روز ممکن است طول بکشد تا برای همه کاربران عرضه شوند.
ویژگی خلاصهسازی خودکار در حسابهای پولی Google Workspace و حسابهای فردی دارای اشتراک Google AI Premium فعال میشود. هنوز مشخص نیست که آیا این قابلیت برای حسابهای رایگان Gmail نیز فعال خواهد شد یا نه، اما به نظر میرسد گوگل قصد دارد آن را به تدریج برای همه کاربران گسترش دهد، حتی در نسخه وب Gmail. در حالی که خلاصهسازی ایمیلها یکی از کاربردهای مفید هوش مصنوعی است و معمولاً نتایج دقیقی ارائه میدهد، اما این سؤال مطرح است که آیا واقعاً به یک ربات برای خلاصهکردن ایمیلها نیاز داریم؟ مگر اینکه ایمیلهای خیلی طولانی دریافت کنید، در غیر این صورت خواندن چند پاراگراف کار دشواری نیست. اگر تمایلی به استفاده از این ویژگی ندارید، میتوانید آن را غیرفعال کنید. قابلیت خلاصهسازی خودکار تحت کنترل تنظیماتی به نام «ویژگیهای هوشمند» یا Smart Features در Gmail قرار دارد. برای غیرفعالکردن آن، وارد تنظیمات اپ شوید، حساب کاربری مورد نظر را انتخاب کرده و گزینه ویژگیهای هوشمند را خاموش کنید.
البته باید بدانید که با غیرفعالکردن Smart Features، تنها خلاصهسازی خودکار حذف نمیشود، بلکه قابلیتهایی مانند اعلانهای اولویتدار، پیگیری مرسولهها، Smart Compose (تکمیل هوشمند متن)، Smart Reply (پاسخهای پیشنهادی) و یادآوری پیامهای مهم نیز از کار میافتند. اگر میتوانید بدون این قابلیتها کار کنید، میتوانید از خلاصهسازی خودکار اجتناب کنید. البته اپلیکیشن ممکن است هر از گاهی از شما بخواهد دوباره Smart Features را فعال کنید. در اروپا و ژاپن این ویژگیها بهطور پیشفرض غیرفعال هستند، اما در بقیه نقاط جهان معمولاً فعال هستند. بهطور کلی، گوگل با افزودن این قابلیتها سعی دارد کاربران را بیشتر با ویژگیهای هوش مصنوعی درگیر کند.
منبع خبر: arstechnica
پاسخ :