گوگل از برنامه یادداشت برداری با هوش مصنوعی خود رونمایی کرد

...

امروز گوگل اعلام کرد که برنامه یادداشت برداری آنلاین مبتنی بر هوش مصنوعی خود با نام NotebookLM که در ابتدا برای تست و عیب یابی در دسترس کاربران منتخب قرار گرفت، اکنون به برای همه کاربران ایالات متحده به صورت رایگان در دسترس است. NotebookLM  به‌گونه‌ای طراحی شده است که از مدل هوش مصنوعی جدید گوگل به نام Gemini که در اوایل هفته گذشته معرفی شد قدرت می‌گیرد. هوش مصنوعی Gemini نسخه‌های مختلفی دارد.Gemini Ultra  که پیشرفته‌تر و از نظر تعداد پارامتر اندازه بزرگ‌تری دارد قرار است سال آینده منتشر شود. در حالی که Gemini Nano یک نسخه کوچک‌تر است که به قدرت محاسباتی کمتری نیاز دارد و برای گوشی‌های هوشمند دارای سیستم عامل اندروید گوگل طراحی شده است.

NotebookLM چگونه کار می‌کند:

NotebookLM که با همکاری استیون جانسون طراحی شده است به کاربران اجازه می‌دهد چندین سند را از رایانه یا فضای ذخیره سازی ابری Google Drive خود در یک فضای یادداشت دیجیتالی آپلود کنند و سپس از طریق هوش مصنوعی گوگل در مورد اسناد آپلود شده سؤالاتی بپرسد و پاسخ‌ها را دریافت کنند. استیون جانسون، مدیر تحریریه Google Labs و مدیر محصول رایزا مارتین این‌گونه بیان می‌کنند: وقتی اسناد متنی خود را در NotebookLM آپلود می‌کنید NotebookLM می‌تواند با تجزیه و تحلیل اطلاعات ارائه شده به سؤالات شما پاسخ دهد. پست وبلاگ رسمی Google در اطلاعیه دردسترس‌بودن NotebookLM را برای کاربران ایالات متحده تأیید کرد. NoteBookLM می‌تواند 20 سند را هم‌زمان و در هر سند 200000 کلمه را تجزیه و تحلیل کند. برای مثال دانش‌آموزی که برای امتحان آماده می‌شود، می‌تواند اسناد درسی خود را در NotebookLM آپلود کند و سپس در مورد درس‌های خود با آن گفت‌وگو کند و هوش مصنوعی را وادار کند که نمونه سؤالات احتمالی آزمون را برای او طرح کند. یک محقق علمی که بر روی یک مطالعه یا مقاله جدید کار می‌کند می‌تواند داده‌های و اطلاعات علمی خود را آپلود کند و با استفاده از یک رابط کاربری به سبک چت‌بات گوگل از هوش مصنوعی درباره آنها سؤال بپرسد. 

notebookLM

محدودیت‌ها و مشکلات اولیه:

متأسفانه، یکی از محدودیت‌های NotebookLM  این است که نمی‌تواند پیوندهای وب را تجزیه و تحلیل یا مرور کند، حتی آنهایی که کاربر در یادداشت‌های خود ارائه کرده است. برای انجام این کار ابتدا باید صفحات وب مورد نظر را به صورت PDF  ذخیره و آپلود کند و یا متن را در Google Doc در Google Drive برای Notebook خود کپی و جاگذاری کند تا بتواند از آن اطلاعات استفاده کند. NotebookLM در یک مرحله تست پس از چند بار تلاش موفق شد تا به سؤالات در مورد اطلاعات آپلود شده پاسخ درست دهد. این یعنی اینکه پاسخ‌ها ممکن است گاهی اوقات اشتباه باشد، لذا لازم است که پاسخ‌های داده شده بررسی و درستی آن تأیید شود. 

نظرات 2

wave
  • commenter

    Shirin

    9 ماه پیش

    جالب ومفید

  • commenter

    Shirin

    9 ماه پیش

    بسیارعالی

ارسال نظر

wave
برای ثبت نظر ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید. ورود | ثبت نام

در آرتیجنس دنبال چی میگردی؟