
هوش مصنوعی به طور فزایندهای در نحوه یادگیری دانشآموزان نقش دارد، اما برخی معلمان هشدار میدهند که این فناوری میتواند به مهارتهای تفکر انتقادی آنها آسیب برساند. طبق نظرسنجی «Common Sense Media» در پاییز 2023، تقریباً نیمی از نوجوانان هرگز از ابزارهای هوش مصنوعی استفاده نکرده یا با آنها آشنا نبودند، اما تا سپتامبر 2024، 70٪ از نوجوانان آمریکایی حداقل از یک ابزار هوش مصنوعی مولد استفاده کرده بودند. بیش از نیمی از پاسخدهندگان در سال 2024 اعلام کردند که برای انجام تکالیف از هوش مصنوعی کمک گرفتهاند.
تأثیرات منفی بر تفکر انتقادی
جینا پارنابی، معلم ادبیات انگلیسی در دبیرستان ماریست آتلانتا، بیان کرده است که برخی دانشآموزان از هوش مصنوعی برای «واگذاری تفکر» یا حتی «تقلب» استفاده میکنند. وی که تدریس دوره A.P. زبان و نگارش را بر عهده دارد، تأکید میکند که امتحان A.P. به شدت بر «خط استدلال» تمرکز دارد، و از دانشآموزان میخواهد استدلالهای منطقی و پیوسته ارائه دهند. او هشدار میدهد که وابستگی به هوش مصنوعی میتواند باعث کاهش توانایی تولید مقالات استدلالی شود، و این وضعیت را به تلاش برای دویدن یک مایل بدون تمرین قبلی تشبیه میکند. یک مطالعه که ماه گذشته توسط پژوهشگران دانشگاه کارنگی ملون و مایکروسافت منتشر شد، نشان میدهد که استفاده نادرست از هوش مصنوعی میتواند به زوال مهارتهای شناختی منجر شود. این مطالعه هشدار میدهد که هوش مصنوعی اگرچه میتواند بهرهوری را افزایش دهد، اما ممکن است مشارکت انتقادی دانشآموزان را کاهش داده و به وابستگی بلندمدت و ضعف در حل مسائل بهطور مستقل منجر شود.
نگرانی درباره دانشآموزان کمسنتر
الکسا بروتا، معلم کلاس یازدهم در دبیرستان «ترنتون سنترال» نیوجرسی، موافق است که هوش مصنوعی میتواند مهارت تفکر انتقادی دانشآموزان را کاهش دهد و دامنه توجه آنها را، که پیشتر تحت تأثیر گوشیهای هوشمند کاهش یافته، بیشتر تحت تأثیر قرار دهد. پارنیبی و بروتا همچنین معتقدند که وابستگی بیش از حد به هوش مصنوعی میتواند دانشآموزان را از توانایی لازم برای آزمونهای استاندارد مانند SAT و ACT که برای ورود به دانشگاه حیاتی هستند، محروم کند.
نقش مثبت هوش مصنوعی در آموزش
با این حال، این بدان معنا نیست که هوش مصنوعی هیچ جایگاهی در مدارس ندارد. دنیس پوپ، استاد ارشد دانشکده آموزش دانشگاه استنفورد، اظهار میکند که اگر به درستی استفاده شود، هوش مصنوعی میتواند به عنوان یک معلم خصوصی برای دانشآموزانی که نیاز به کمک اضافی دارند، عمل کند.به گفته او، برخی از دانشآموزان در خانه کسی را ندارند که به آنها کمک کند یا ممکن است زبان انگلیسی زبان اول آنها نباشد، بنابراین هوش مصنوعی میتواند فرصتهای برابر آموزشی را برای آنها فراهم کند. پوپ همچنین معتقد است که یادگیری نحوه استفاده از هوش مصنوعی ضروری است، زیرا این فناوری در آینده کاری دانشآموزان نقش پررنگی خواهد داشت.
او پیشنهاد میکند که معلمان باید تکالیف را به گونهای طراحی کنند که دانشآموزان همچنان از مهارتهای تفکر انتقادی خود استفاده کنند، مثلاً از آنها بخواهند مقالات تولیدشده توسط هوش مصنوعی را نقد کنند. با این حال، پارنیبی مخالف استفاده از هوش مصنوعی در کلاسهایش است. او معتقد است که دانشآموزان دبیرستانی هنوز در مرحله یادگیری نحوه تفکر و نگارش هستند و نیازی به برونسپاری این مهارتها به هوش مصنوعی ندارند.
منبع خبر: axios
پاسخ :