
در ماه فوریه، آمازون همانند سایر غولهای فناوری، دستیار هوش مصنوعی جدید خود با نام Alexa+ را معرفی کرد. این دستیار در حال حاضر به صورت آزمایشی برای ۱۰۰ هزار کاربر فعال شده، در حالی که بیش از ۶۰۰ میلیون دستگاه الکسا در سراسر جهان وجود دارد. هدف فعلی Alexa+، ارائه تجربهای مکالمهمحور با یک چتبات هوشمند است، اما آمازون قصد دارد در آینده قابلیتهای «عاملمحور» یا agentic به آن اضافه کند؛ قابلیتی که به Alexa+ اجازه میدهد به طور مستقل با اپلیکیشنهای ثالث تعامل کند و وظایف چندمرحلهای را به نیابت از کاربر انجام دهد.
اندی جسی، مدیرعامل آمازون، در تماس اخیر مالی شرکت اعلام کرد که هدف آنها توسعه دستیارهایی است که بتوانند وظایف پیچیده و چندمرحلهای را انجام دهند؛ کاری که تا کنون توسط هیچ دستیار هوشمند دیگری انجام نشده است. با این حال، وی اذعان کرد که دستیارهای عاملمحور هنوز «ابتدایی» هستند. مدل هوش مصنوعی اختصاصی آمازون با نام Nova Act، در حال حاضر فقط حدود ۳۰ درصد دقت دارد و هدف، رسیدن به بیش از ۹۰ درصد دقت است. در عین حال، برخی از ویژگیهایی که آمازون در معرفی اولیه Alexa+ وعده داده بود، هنوز در نسخه فعلی وجود ندارند. واشنگتنپست نیز به این موضوع اشاره کرده و این وضعیت را با مشکلات مشابهی که Siri اپل با آن روبرو بوده مقایسه کرده است.
بازخوردهای کاربران هنوز محدود است، اما اخیراً کاربری با نام Pretty2be در Reddit اطلاعاتی ارائه داده است. به گفتهی او، Alexa+ در درک گفتار طبیعی عملکرد خوبی دارد و کمتر وسط حرف کاربران میپرد. همچنین کیفیت صدای آن نیز خوب ارزیابی شده است. با این حال، این کاربر از اینکه Alexa+ کاربر را به استفاده از Amazon Music سوق میدهد و تمایل کمتری به استفاده از Spotify دارد، انتقاد کرده است. در حال حاضر خبری از زمان دقیق عرضه گستردهتر Alexa+ در آمریکا یا عرضه جهانی آن در دست نیست، اما آمازون اعلام کرده که این کار به صورت مرحلهای انجام خواهد شد. با توجه به بازخوردهای فعلی و چالشهایی که حتی مدیرعامل آمازون به آنها اشاره کرده، به نظر میرسد Alexa+ هنوز نیاز به بهبود دارد تا بتواند به وعدههای خود عمل کند.
منبع خبر: techradar
پاسخ :