OpenAI از ابزار هوش مصنوعی تحقیق آنلاین خود رونمایی کرد

...

OpenAI اخیراً ابزار هوش مصنوعی جدیدی به نام Deep Research معرفی کرده که توانایی انجام تحقیقات پیچیده را دارد. این ابزار پس از ارائه یک قابلیت دیگر که برای خرید مواد غذایی و رزرو رستوران استفاده می‌شد، معرفی شده است. Deep Research می‌تواند اطلاعات را از سراسر اینترنت جمع‌آوری و در گزارش‌های خلاصه و مفید ارائه کند.

معرفی و کاربرد Deep Research

این ابزار روز یکشنبه در یوتیوب معرفی شد و چند روز قبل از آن نیز برای قانون‌گذاران و سیاست‌مداران در واشنگتن به نمایش درآمد. کوین وایل، مدیر ارشد محصول OpenAI، اعلام کرد که این فناوری می‌تواند وظایف تحقیقی را که برای انسان بین ۳۰ دقیقه تا ۳۰ روز زمان می‌برد، در ۵ تا ۳۰ دقیقه انجام دهد. Deep Research یک عامل هوش مصنوعی (A.I. Agent) است که بر خلاف چت‌بات‌های معمولی، می‌تواند از نرم‌افزارها و سرویس‌های مختلف اینترنتی استفاده کند. این قابلیت به آن امکان می‌دهد علاوه بر جست‌وجوی اطلاعات، کارهایی مانند سفارش غذا یا تهیه گزارش‌های تحلیلی را انجام دهد. در نمایش این ابزار در واشنگتن، از آن خواسته شد گزارشی درباره آلبرت اینشتین تهیه کند. این گزارش نه‌تنها شامل پیشینه و ویژگی‌های شخصیتی اینشتین بود، بلکه پنج سوال پیشنهادی را نیز ارائه داد که یک سناتور می‌توانست در جلسه استماع از او بپرسد.

 

ابزار Deep research

 

ویژگی‌ها و محدودیت‌های Deep Research

وایل توضیح داد که این ابزار می‌تواند در اینترنت جست‌وجو کند، متون، تصاویر و فایل‌های PDF را تحلیل کند و از نتایج جست‌وجوی قبلی برای انجام جست‌وجوهای جدیدتر استفاده کند. همچنین، گزارش‌های ایجادشده شامل منابع اطلاعاتی هستند تا کاربران بتوانند صحت داده‌ها را بررسی کنند. با این حال، فناوری‌های هوش مصنوعی همچنان با چالش‌هایی روبه‌رو هستند. یکی از مشکلات "توهم" (hallucination) است که در آن، مدل اطلاعات نادرست تولید کرده یا منابع غلط ارائه می‌دهد. OpenAI نیز تأیید کرده که Deep Research ممکن است در تشخیص اطلاعات معتبر از شایعات دچار مشکل شود و گاهی میزان عدم اطمینان خود را به‌درستی منعکس نکند.

کاربردهای اقتصادی و دسترسی به Deep Research

با وجود این محدودیت‌ها، OpenAI معتقد است که این ابزار می‌تواند به رشد اقتصادی ایالات متحده کمک کند. حوزه‌هایی مانند مالی، علم و حقوق می‌توانند بیشترین بهره را از آن ببرند. از روز یکشنبه، کاربران اشتراک ChatGPT Pro که ماهانه ۲۰۰ دلار پرداخت می‌کنند، به Deep Research دسترسی دارند. OpenAI قصد دارد این ابزار را در سایر خدمات پولی خود نیز ارائه دهد.

 

ابزار Deep research

 

فناوری پشت Deep Research

این ابزار بر پایه همان فناوری‌ای ساخته شده که ChatGPT را هدایت می‌کند: یک شبکه عصبی مصنوعی که از طریق تحلیل داده‌ها مهارت‌های جدید یاد می‌گیرد. اخیراً OpenAI نسخه‌هایی از این فناوری را توسعه داده که می‌توانند "استدلال" کنند و از طریق آزمون و خطا بهترین تصمیمات را بگیرند. Deep Research از جدیدترین نسخه این سیستم که OpenAI o3 نام دارد، استفاده می‌کند.

چالش‌های حقوقی

در حالی که OpenAI به توسعه فناوری خود ادامه می‌دهد، با چالش‌های قانونی نیز روبه‌رو است. روزنامه نیویورک تایمز از OpenAI و شریک تجاری‌اش مایکروسافت به دلیل نقض حق‌کپی‌رایت محتوای خبری شکایت کرده است. این دو شرکت این اتهام را رد کرده‌اند.

منبع خبر: nytimes

نظرات 0

wave

ارسال نظر

wave
برای ثبت نظر ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید. ورود | ثبت نام

در آرتیجنس دنبال چی میگردی؟