پیش بینی مصرف انرژی با استفاده از هوش مصنوعی

...

آی‌بی‌ام و برنامه توسعه سازمان ملل متحد (UNDP) دو مدل تعاملی مبتنی بر هوش مصنوعی را برای پیش‌بینی دسترسی به انرژی در سطح جهانی ارائه کرده‌اند. اولین مدل، "مدل پیش‌بینی دسترسی به برق" است که با استفاده از هوش مصنوعی دسترسی به برق تا سال 2030 را پیش‌بینی می‌کند. این مدل عواملی همچون جمعیت، شهرنشینی، زیرساخت‌ها و داده‌های ماهواره‌ای را در نظر گرفته و اطلاعات مربوط به 102 کشور از جمله کشورهای جنوبی و آمریکای لاتین را در بر می‌گیرد. دومین مدل، "شاخص عدالت انرژی پاک" است که به عنوان اولین مدل از این نوع شناخته می‌شود. این شاخص از یک مدل آماری مکانی قدرت گرفته از هوش مصنوعی استفاده می‌کند تا فرصت‌ها و ضرورت‌های توسعه انرژی پاک را بر اساس عوامل زیست‌محیطی، اجتماعی و اقتصادی شناسایی کرده و یک نمره بین 0 تا 1 به آن اختصاص می‌دهد. این مدل داده‌های 53 کشور آفریقایی را پوشش می‌دهد.

 

پیش بینی مصرف انرژی با هوش مصنوعی

 

این پلتفرم‌ها که توسط آی‌بی‌ام، UNDP و دانشگاه استونی بروک توسعه یافته‌اند، به کاربران این امکان را می‌دهند که مدل‌ها را برای شبیه‌سازی سناریوهای مختلف سفارشی کرده و تأثیرگذارترین عوامل را ارزیابی کنند. آی‌بی‌ام و UNDP با استفاده از فناوری‌های مختلف از جمله IBM watsonx، IBM Cloud و IBM Environmental Intelligence، این مدل‌ها را از طریق برنامه IBM Sustainability Accelerator طی دو سال توسعه داده‌اند. مدل‌های جدید از طریق داشبوردهای GeoHub که یک اکوسیستم متمرکز از داده‌ها و خدمات مکانی است، به صورت رایگان در دسترس عموم قرار خواهند گرفت. GeoHub این امکان را فراهم می‌کند تا داده‌ها به‌صورت زمانی و مکانی تجسم و تحلیل شوند و تصاویر ماهواره‌ای با داده‌های جغرافیایی ترکیب شوند.

 

پیش بینی مصرف انرژی با هوش مصنوعی

 

این پلتفرم‌ها به کاربران از جمله سیاست‌گذاران و عموم مردم کمک می‌کنند تا مسائل پیچیده انرژی را با استفاده از فناوری پیشرفته هوش مصنوعی تحلیل کنند و تصمیمات داده‌محور برای یک انتقال عادلانه انرژی اتخاذ کنند. این مدل‌ها که به‌طور عمومی در دسترس قرار می‌گیرند، به تقویت دسترسی آزاد به اطلاعات پیچیده انرژی پاک و فناوری پیشرفته کمک خواهند کرد. جاستینا نیکسون-سینتیل، معاون و مدیر ارشد تأثیرگذاری آی‌بی‌ام، اظهار داشت که این پلتفرم‌ها نشان‌دهنده قدرت فناوری برای ایجاد تاثیرات مثبت و پایدار بر محیط زیست و جوامع هستند. هدف این است که رهبران، سازمان‌ها و اعضای جامعه بتوانند تصمیمات موثرتر در حوزه انرژی بگیرند.  همچنین، لورل پترسون، رئیس تیم یکپارچه‌سازی SDG در UNDP، افزود که توسعه نوآوری‌های داده و فناوری می‌تواند زندگی‌ها را بهبود بخشد و از سیاره محافظت کند و راه‌حل‌های مشترک ایجاد شده به کشورهای مختلف کمک می‌کنند تا به سمت یک انتقال عادلانه انرژی و توسعه پایدار حرکت کنند.

منبع خبر: AI Business

نظرات 0

wave

ارسال نظر

wave
برای ثبت نظر ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید. ورود | ثبت نام

در آرتیجنس دنبال چی میگردی؟