
تحقیقات جدید نشان دادهاند که استفاده از هوش مصنوعی مولد (genAI) در بین دانشجویان دانشگاههای بریتانیا به طور چشمگیری افزایش یافته است. طبق یک نظرسنجی از 1000 دانشجو، تقریباً 88% از دانشجویان در سال 2025 اعلام کردهاند که از ابزارهایی مانند ChatGPT برای انجام ارزیابیهای خود استفاده میکنند که این میزان نسبت به 53% در سال گذشته افزایش یافته است. استفاده از هر نوع ابزار هوش مصنوعی در بین دانشجویان از 66% در سال 2024 به 92% در سال 2025 رسیده است. بر اساس گزارش منتشر شده توسط موسسه سیاستهای آموزش عالی و Kortext، این تغییرات سریع در رفتار دانشجویان در مدت کوتاه 12 ماه بیسابقه بوده است. نویسنده گزارش، جاش فریمن، هشدار داده است که دانشگاهها باید همه ارزیابیها را مجدداً بررسی کنند تا اطمینان حاصل کنند که این ارزیابیها به راحتی با استفاده از هوش مصنوعی قابل انجام نیستند. فریمن پیشنهاد کرده است که دانشگاهها باید برای آموزش کارکنان خود در زمینه قدرت و پتانسیل هوش مصنوعی اقدامات جدی انجام دهند.
دانشجویان از هوش مصنوعی برای توضیح مفاهیم، خلاصهسازی مقالات و پیشنهاد ایدههای تحقیقاتی استفاده میکنند. اما تقریباً 18% از آنها اذعان کردهاند که متنی که توسط هوش مصنوعی تولید شده را مستقیماً در کارهای خود وارد کردهاند. دانشجویان بیشتر از همه به این دلایل از هوش مصنوعی استفاده میکنند: صرفهجویی در زمان (51%) و بهبود کیفیت کارهایشان (50%). مهمترین نگرانی آنها استفاده از هوش مصنوعی به دلیل خطر متهم شدن به تقلب علمی و احتمال دریافت نتایج نادرست یا مغرضانه است. مردان نسبت به زنان استقبال بیشتری از هوش مصنوعی دارند و دانشجویان با پیشینه مالی بالاتر و دانشجویان رشتههای STEM نیز بیشتر از هوش مصنوعی استفاده میکنند. نیمی از دانشجویان با پیشینه اجتماعی-اقتصادی بالا از ابزارهای هوش مصنوعی برای خلاصهسازی مقالات استفاده میکنند، در حالی که این میزان برای دانشجویان با پیشینههای ضعیفتر 44% است. این گزارش نشان میدهد که شکاف دیجیتالی که در سال 2024 شناسایی شده بود، در حال گسترش است.
دانشجویان به طور کلی احساس میکنند که دانشگاهها به خوبی با نگرانیهای مربوط به صحت علمی مقابله کردهاند. 80% از دانشجویان معتقدند که سیاست دانشگاههایشان در این زمینه «واضح» است و 76% فکر میکنند که دانشگاهها میتوانند استفاده از هوش مصنوعی در ارزیابیها را شناسایی کنند. تنها یک سوم از دانشجویان (36%) آموزشهایی در مورد مهارتهای هوش مصنوعی از دانشگاه خود دریافت کردهاند. دکتر توماس لنکستر، دانشمند کامپیوتر از دانشگاه امپریال کالج لندن که در زمینه صحت علمی تحقیق میکند، میگوید که دانشجویانی که از ابزارهای هوش مصنوعی استفاده نمیکنند، اکنون اقلیت کوچکی هستند و در آینده با مشکل مواجه خواهند شد. یک سخنگو از دانشگاههای بریتانیا نیز گفت: دانشگاهها باید دانشجویان را برای کار در دنیای مبتنی بر هوش مصنوعی آماده کنند، اما در عین حال باید با چالشهای ناشی از این فناوری روبرو شوند.
منبع خبر: theguardian
پاسخ :