5 چیزی که نباید به ربات های هوش مصنوعی بگویید

...

هوش مصنوعی چت‌جی‌پی‌تی با بیش از ۱۰۰ میلیون کاربر روزانه و بیش از یک میلیارد درخواست، به ابزاری پرکاربرد در زندگی کاری و شخصی تبدیل شده است. با این حال، این چت‌بات به عنوان یک «حفره‌ی سیاه حریم خصوصی» شناخته می‌شود، زیرا داده‌های وارد شده ممکن است برای آموزش مدل‌ها استفاده، توسط افراد بررسی، و حتی در پاسخ‌های دیگران ظاهر شوند. به همین دلیل، هر اطلاعاتی که وارد آن می‌شود باید عمومی تلقی شود.

درخواست‌های غیرقانونی یا غیراخلاقی  

وارد کردن پرسش‌هایی درباره‌ی ارتکاب جرم، تقلب، یا فریب دیگران می‌تواند باعث بسته‌شدن حساب یا حتی پیگرد قانونی شود. قوانین مختلفی در سراسر دنیا وجود دارد که استفاده نادرست از هوش مصنوعی را جرم‌انگاری می‌کنند، مانند قوانین چین، اتحادیه اروپا و بریتانیا.

نام‌های کاربری و رمز عبور  

با گسترش استفاده از هوش مصنوعی در اتصال به سرویس‌های دیگر، ممکن است از کاربران خواسته شود اطلاعات ورود خود را وارد کنند. این کار بسیار خطرناک است و می‌تواند به افشای ناخواسته داده‌های شخصی منجر شود. بهتر است هرگز اطلاعات ورود را در چت‌بات‌ها وارد نکنید.

 

حریم خصوصی در بات های هوش مصنوعی

 

اطلاعات مالی  

نباید اطلاعات حساس مالی مانند شماره کارت، حساب بانکی یا اطلاعات پرداخت را در چت‌جی‌پی‌تی وارد کرد. این اطلاعات فاقد رمزنگاری در این سیستم هستند و ممکن است برای سوءاستفاده، فیشینگ یا سرقت هویت استفاده شوند.

اطلاعات محرمانه و سازمانی  

کارکنان سازمان‌ها و شرکت‌ها نباید اطلاعات تجاری مانند گزارش جلسات، قراردادها یا داده‌های حساس کاری را در چت‌بات‌ها وارد کنند. این کار می‌تواند منجر به نقض قوانین محرمانگی و افشای اسرار تجاری شود، مانند آنچه در مورد کارمندان سامسونگ در سال ۲۰۲۳ رخ داد.

اطلاعات پزشکی و سلامتی  

درخواست تشخیص بیماری یا وارد کردن اطلاعات سلامتی در این چت‌بات‌ها باید با احتیاط انجام شود. به‌ویژه شرکت‌های فعال در حوزه سلامت نباید اطلاعات بیماران را وارد کنند، چرا که خطر جریمه و آسیب به اعتبار وجود دارد.

 

حریم خصوصی در بات های هوش مصنوعی

 

جمع‌بندی و توصیه نهایی  

در نهایت، باید فرض کرد که هیچ داده‌ای که وارد چت‌بات می‌شود، محرمانه باقی نمی‌ماند. به همین دلیل، کاربران باید از وارد کردن هرگونه اطلاعات حساس خودداری کنند. مسئولیت حفظ داده‌ها نه فقط بر عهده‌ی شرکت‌ها، بلکه وظیفه‌ای شخصی برای همه کاربران است. آموزش کاربران درباره‌ی این موضوع ضروری است تا از خطرات احتمالی جلوگیری شود.

منبع خبر: forbes

نظرات 0

wave

ارسال نظر

wave
برای ثبت نظر ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید. ورود | ثبت نام

در آرتیجنس دنبال چی میگردی؟