بازی Oasis که به تازگی عرضه شده، یک نسخه تقلیدی از Minecraft است که به جای استفاده از قوانین از پیش تعریفشده و موتور بازیسازی، توسط یک مدل هوش مصنوعی ساخته میشود که هر فریم را بر اساس تخیل خود و ورودی کاربر تولید میکند. این بازی توسط یک استارتاپ اسرائیلی به نام Decart با همکاری شرکتی به نام Etched که در ساخت تراشههای سفارشی فعالیت دارد، ساخته شده و هدف از آن نمایش قدرت سختافزارهای بهینهسازی شده برای الگوریتمهای مبتنی بر مدلهای ترانسفورمری است.
Oasis از مدل ترانسفورمر مشابه مدلهای زبانی استفاده میکند، اما به جای متون، از دادههای بازی Minecraft بهره میبرد تا با توجه به هر حرکت و کلیک کاربر، فریمهای جدیدی ایجاد کند. این بازی آنلاین رایگان و تجربهای عجیب و جذاب است. در حین بازی، دنیای بلوکی آن دائماً در حال تغییر و تحول است و با نگاه دقیق به یک بافت یا تصویر، ممکن است به کلی تغییر کند. کاربران حتی میتوانند تصویرهای خود را برای تولید محیطهای جدید آپلود کنند؛ مثلاً یک عکس از گربه میتواند به چشماندازی بلوکی تبدیل شود.
Oasis به دلیل قابلیتهای منحصر به فرد هوش مصنوعی خود و امکان تغییر محیط با ورود تصاویر مختلف، به سرعت محبوبیت پیدا کرده است. این بازی توانایی ایجاد محیطهای کاملاً جدید و گاه غیرعادی، مانند ماه سیاه یا The End از Minecraft را دارد. یکی از دلایل محبوبیت آن، تلاش کاربران برای کشف روشهای جدید و خلاقانه در تولید دنیاهای جدید و سرعت بخشیدن به جریان بازی است.
رابرت واچن، مدیر ارشد عملیاتی Etched، معتقد است که کاربران به همین دلیل به این بازی جذب شدهاند. با این حال، جولیان توگلیوس، استاد علوم کامپیوتر دانشگاه نیویورک، معتقد است که فناوری هوش مصنوعی مورد استفاده در Oasis هنوز ناپایدار و غیرقابل کنترل است و نمیتوان آن را به عنوان یک بازی سنتی به کار برد. او این فناوری را جالب و تحسینبرانگیز میداند اما معتقد است هنوز به مرحله کاربردی نرسیده است. فرانک لنتز، طراح بازی و مدیر بخش طراحی بازی در دانشگاه نیویورک، میگوید که Oasis در یک مرز عجیب و غریب گیر کرده که مانع از ایجاد سرگرمی واقعی برای بازیکنان میشود. اما او پیشنهاد میکند که ممکن است یک طراح جوان و خلاق بتواند راهی پیدا کند که این بازی را به یک تجربه واقعاً محبوب تبدیل کند و به پتانسیلهای جالب این تکنولوژی اشاره میکند.
منبع خبر: wired
پاسخ :